onsdag 11 oktober 2017

Tavla till en vän

Eftersom jag har varit väldigt dålig på att blogga ett tag kommer detta inlägg lite sent, 
typ ett år efter att jag gav bort tavlan. 
Men det brukar ju heta bättre sent än aldrig och det får verkligen gälla detta inlägg!

Min ständige följeslagare på många av Lars Winnerbäcks konserter fyllde 30 förra året. 
Han är även ett stort fan av Göteborgs fotbollslag BlåVitt.

Jag har länge tyckt att vers två i Lars Winnerbäcks text Solen i ögonen passar så bra ihop med BlåVitts hejarklack som heter Änglarna och därmed också min vän.

Vers två:
vi är änglar med blickarna högt i det blå
vi är dom som förlorar men jublar ändå
vi är dom som kan skratta åt allt med varann
vi är dom som kan gråta när ingen ser på


Efter många många tankar fram och tillbaka och klurande hur jag skulle kunna göra, hade jag tillslut en bild i mitt huvud. Det svåra är bara att få ur den från tanke till realitet någorlunda så som man har tänkt. Hitta rätt färger och tekniker. Jag som är kortmakare är inte van med formatet på en tavla och jag insåg att jag skulle behöva göra den ganska stor för att den inte skulle bli för plottrig. 

Jag började med att grundmåla tavlan med gesso. 
En fin blå akrylfärg med lite skimmer hittade jag på Panduro. Med den målade jag ränder för att få känslan av IFK Göteborgs matchdräkter. 
Målade slarvigt ett tunt lager med gesso ovan på för att ränderna inte skulle vara så skarpa.
Skrev ut IFK´s logga från nätet (med godkännande från IFK Göteborg att använda den)
och klistrade fast den mitt på tavlan. Blötte och skrapade på bilden för att matta ner den också.
Sedan stansade jag ut hela texten förutom ordet ÄNGLAR som är chipboard bokstäver som jag målat med silverfärg blandat med perfect pearls så de fick fin lyster.
Längst ner satte jag två par änglavingar i tyg och två charms i form av en hammare och en måttstock i ett smalt kulband. Valde just dem eftersom han jobbar som snickare.

Här är resultatet. 






//Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar