onsdag 1 november 2017

50års uppvaktningar

I dagens inlägg kommer jag visa några kort jag gjort till vänner som fyllt 50år

Först ut blir ett traditionellt kort med vanlig vikning.
Mottagaren av kortet är bilintresserad så därför fick det bli stämpeln från Magnolia Edwin Oldsmobile. Enkel dekoration med en vimpel på längden med stämplat grattis. Pappersblommor dekorerade med en rhinestone i överkant på vimpeln.


Nästa kort är en tårta som gjordes för att kunna rymma ett presentkort och en hälsning.
Eftersom mottagaren var en man, ville jag inte göra tårtan för prålig, 
så dekorationerna fick gå i vitt och brunt som för tankarna till grädde och choklad.

Toppen på tårtan dekorerades med rosor i bruna nyanser och pistiller.
Siffrorna 50 stansade jag ut och fäste i två spiraler så det blir lite rörelse i dem.

För att få en botten till tårtan gjorde jag ett fat av kartong som jag klädde med folie, ett litet tårtpapper fick vara dekoration på fatet.
 På det fäste jag själva lådan där presentkort och hälsnings kort fick ligga. 


Här kommer det sista kortet till en 50åring.

 Att jag valde att göra ett stjärnkort i de amerikanska flaggans färger, rött, vitt och blått, beror på att det som gavs bort var en helkväll på StarBowling i Göteborg. Det är en amerikansk inspirerad restaurang där man kan köra 5-kamp, spela bowling m.m.

 
Det man får tänka på vid denna vikning är åt vilket håll man vill att kortet ska vara och då tänka på hur man fäster dekorationerna utifrån hur man viker ihop kortet.
När kortet är uppvikt finns det plats att skriva en hälsning i mitten.
Stämpeln är Magnolias Edwin Wants a Hug och Grattis är en die från Rox stamps och självklart fler stjärnor inne i kortet.

Eftersom jag skrev en limerick med vad mottagen skulle få som present så behövdes det lite större plats att skriva på än den lilla yta som blir i mitten på kortet. 
Det löste jag genom att göra en vikning på triangeln som är i mitten, då kunde jag skriva på insidan av fliken som blev där. Hade jag behövt ännu mer plats att skriva på, hade jag kunnat gjort en eller två flikar till på triangeln. Det man får tänka på då, är att det bygger på inne i kortet så det blir svårare att stänga med vikningen.
Här hittar du en mall hur man gör ett stjärnkort hos Ziros Scraphörna


//Monica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar