fredag 10 november 2017

Två olika dopkort

Här kommer två olika typer av dopkort

Först kommer ett kort med en vikning som heter tri shutter card.
Det är ett kort som gör sig bäst när det är uppställt, för då ser man kortets alla vinklar.
Eftersom det blir många små fält med den vikningen, tycker jag att det är bra att använda papper i en eller två färger för att det inte ska se för plottrigt ut.


Flickan som skulle döpas har en familj som är mycket intresserade av hästar,
 men här fick det bli en söt liten åsna istället.
Det är en stämpel från Whimsy Stamps som heter Sweet little donkey
Färglagt har jag som vanligt gjort med mina akvarell pennor.
Som dekoration sitter några rosa rosor med glaspärlor som glittrar i fint ljuset och några körsbärsblommor.

Så här ser insidan på kortet ut när det är uppställt. 
Jag ville ha det dubbelsidiga pappret med hjärtan men tyckte att det blev lite för rosa med bara det pappret, så jag bröt av med några gröna pappersfält samt siffror och text i grönt.
Eftersom tri shutter vikningen inte ger någon sammanhängande framsida har jag skarvat på en bit cardstock för att få det.
 På insidan av framsidan gjorde jag en ficka med två tags att kunna skriva sin hälsning från givarna till barnet som ska döpas.
Insidan dekorerades med datumet för dopet, flickans namn och en tag med texten: till dig på dopdagen 

Så här ser baksidan ut,
när man lägger det ner kommer även framsidan med åsnan med.
Här har jag satt en stämpel med en söt nalle från Bildmålarna som heter Bear-harts, en pytte liten egen gjord dopklänning på en charm i form av en galge och en bebis stämpel som jag tror är från Inkido.


Nästa kort är en dopklänning.
Klänningen har fått spets runt kragen och i nederkanten på framsidan. 
Ett sidenband runt för att hålla ihop kortet
De vita rosorna sitter på insidan av kortet men eftersom den är längre syns de även på framsidan.


På insidan har jag skrivit Till Nellie Maléne på dopdagen den 14/10-2017 med utstansade bokstäver och siffror.
Tilltalsnamnet Nellie är dubbelstansat i en mörkare och en ljusare nyans av papper.
 Jag har även satt glossy accent på det.
Även datumet för dopet är dubbelstansat i en ljusare nyans bakom den mörka, precis som namnet.
På neder delen i kortet finns det plats att skriva sin hälsning till barnet.

Jag brukar inte sätta fast det man ska skriva på dels för det är lättare att skriva på ett plant underlag än i kortet och om man skriver fel har man en chans att göra om innan man sätter dit det rätta.
Här var jag inte säker på vad som blev snyggast färgmässigt och hur stor plats givaren behövde att skriva så jag gjorde några olika alternativ som de fick välja själva hur de ville ha det.


//Monica


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar