fredag 30 november 2018

Metallkort

Här är ett beställningskort till en kille som fyllt 10år.
Ja, ni kan ju kanske gissa vad han har för intresse.
Traktorer och jordbruk står högt i kurs hos honom.

 För att göra kortet lite mer kul än bara vanligt fick det bli ett metallkort.
De är väldigt roliga att göra.

På kortbasen sätter man det man vill dekorera med. 
Här har jag satt utstansade stjärnor, gem, 
punchinella och försökt få till däckspår. 
Även Hugo 10år och Grattis har jag stansat ut 
och klistrat fast på kortbasen. 
Det är perfekt att använda sig av spillbitar eftersom 
det inte spelar någon roll vilken färg dekorationerna 
har eftersom man ändå täcker över dem.
Nästa steg är att täcka allt med aluminiumtejp 
och sedan gnugga så att allt man dekorerat med kommer fram.
Sedan målar man över allt med akrylfärg, 
och snabbt tokar bort så mycket man vill för att få effekt.
 Jag tycker att svart akrylfärg blir snyggast,
 för det blir fin konstrast till aluminiumtejpen.

Till sist stämplade jag en traktor och färglade 
den med akvarellpennor som jag brukar. 
Klippte ut den och satte den på kortet.

Det blir ofta lite kladdigt av akrylfärgen 
så jag brukar göra metall kortet på ett löst cardstock 
som jag sedan fäster på den riktiga kortbasen.

En närbild på Hugo och Grattis som får gå i varandra. 

//Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar