tisdag 14 juli 2020

Ho Ho! sa Ugglan

HO HO!

Jag "ramlade" över en mall på en pop-up ball som jag ville testa.
För att bättre förstå hur jag skulle få ihop mallen
fick jag googla en hel del men tillslut 
 hittade jag detta från Yoshiny Yo på Youtube.
Här är inspirationen till min uggla, de blev ganska lika,
Hon har gjort mång fina modeller med djur!!
Det finns mycket inspiration att hitta på nätet om man söker på 
pop-up ball eller pup-up ball surprise.

Ugglan är gjord i två delar som är limmade på varandra. 
Jag vet att de finns die att köpa bla. på Scrapbruket,
men jag har använt mallen jag hittade och klippt för hand.

Det svåraste var att hitta rätt storlek på gummiband. 
Det är gummibanden i konstruktionen som gör att bollen 
kan tryckas ihop och åker upp av sig självt igen.
För små gummiband gör att det blir för 
hög spänning och pappret slits sönder.
För stora gummiband gör att konstruktionen bli för slapp 
och den flexar inte upp när man tryckt ihop den.

Jag valde att göra en ask till min student uggla. 
Eftersom den blir lite högre med studentmössan på 
går den inte in i ett dubbelvikt cardstock som 
jag sett på nätet att de använder att skicka i.
Mall till studentmössan hittar du här.

Asken dekorerades med en målad svensk flagga,
 massa stämplade grattis och student 
som är heat embossad med vitt.
En Tilda från Magnolia fick också vara med.
Så här ser asken ut från sidan där man ska öppna den.
Så här ser ugglan ut när man tar ur den ur asken.
Sedan poppar den upp 
Jag fäste Ugglan på ett papper för att kunna 
skriva en hälsning till studenten.
Här är två små filmsnuttar, 
första när man öppnar asken och
andra hur ugglan kan flexas upp och ner.


Även om vi inte fick vara med och se hennes utspring live,
 utan fick följa det hemma via länk, (pga. Corona/Covid-19 pandemin)
 skulle självklart studenten också ha en liten falska bubbel.
Men hur knyter man så att inte flaskan lossnar?
Efter lite sök på nätet hittade jag Engelsk säckknop,
den var inte helt lätt att knyta i det blågula bandet som var väldigt stelt.
Efter några försök fick jag till det.
Engelsk säckknop

Grattis än en gång Emilia till Studenten!!

//Monica



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar